No ano 1956,
coincidindo co meu nacemento, pero non por causa del, meu tío avó decide
alugarlle o Xesteira á empresa Fraga. Nel traballaba meu pai como operador
primeiro e como xerente ou administrador despois, dende o ano 1944. Sacara o
título de operador de cabina con 16 anos, nun exame que realizara no Teatro
Rosalía de Castro na Coruña, que era onde se obtiña o título oficial. Nese momento,
meu pai pasa de xerente da sala a ser o empregado menos querido da empresa, que
o desterra ao cine Iago, no barrio da Ponte, na hoxe denominada rúa Ramón y
Cajal. Esta é historia que conto na novela A
noite branca. Daquela, a empresa Fraga, con sede en Vigo, no cine que
levaba o seu nome, tiña en Ourense tres locais: Iago, Losada e Xesteira.
A memoria de
infancia confunde os locais e as primeiras películas. Sei que todos os domingos,
de inverno e de verán, ía co meu pai o cine ás tres da tarde, cruzando a Ponte Vella e vía a película
da sesión infantil e logo, ás veces, en
sesión de tarde, a de programación normal. Hoxe, tras revisar datas,
documentación, e falar co meu pai nos seus últimos anos, penso que a primeira
película que lembro e da que falo sempre como a primeira lembranza da vida, foi
Tolo por Anita, con Jerry Lewis,
Dean Martin e Anita Ekberg, que faleceu hai poucos días. Sería en sesión de
tarde, que esa non era película para poñer nunha sesión infantil. Si eran para
ese público e hora todas as mudas de Chaplin, Buster Keaton ou Stan Laurel e
Oliver Hardy (O gordo e o fraco, diciamos), sempre precedidas de debuxos
animados de Tom e Jerry, pero xa non sei se as vin no Iago ou no Losada. Pertence
ao Iago a memoria das películas vistas dende a cabina, polo cadrado da parede,
maiormente películas americanas da II Guerra Mundial, sobre todo ambientadas na
fronte do Pacífico, con barcos, avións e submarinos. Alí, na cabina, sucedía
ese milagre ao que me refiro tantas veces. A máquina de proxección tiña certo
aire de canón. Meu pai que tería visto a película previamente, sabía cando un
barco disparaba a artillaría, porque nalgún intre reclamaba a miña atención, eu
concentrábame na pantalla e escoitaba como el dicía: Apunten! Fogo! E nese
intre rebentaba o océano e erguíase unha columna enorme de auga e eu pensaba
que era el quen disparaba.
No cine, daquela,
agasallaban coa entrada uns emblemas que
se coleccionaban. Creo que eran escudos de cidades e países. Eu era a envexa
dos meus curmáns, que vivían na casa dos Manganas, moi preto do cine, e dos
seus amigos, porque chegaba a ter as coleccións completas e sen mercar entrada.
Creo, con
certeza, que a primeira película que vin no Xesteira, dende o palco do meu tío,
foi a italiana Genoveva de Brabante,
que é do ano 1964. Tería eu, polo tanto, 8 anos e coincidiría co regreso do meu
pai, logo dunha ardua batalla laboral por recuperar o lugar de traballo que
figuraba no seu contrato. Por ese tempo lembro, tamén, unha función teatral en
domingo ou día festivo pola mañá, da parroquia de Santo Domingo. E na memoria
sobrevive o rescaldo dunha representación musical, acaso unha zarzuela. Meu pai
e meu tío avó contaban que o escenario do Xesteira podía albergar case cen
artistas e había camerinos para todos.

Sei que o récord
de recadación, cando menos ata que se retirou meu pai, no ano 1989, o tiñan
dúas películas dos setenta, O golpe
e Chacal. Por eses anos o Xesteira
acolleu varias edicións das xornadas de Cine de Ourense e non sei se dentro ou
fóra delas, proxéctase Berros e
murmurios, de Bergman. Durante moito tempo, polas noites, meu pai deixou os
cartos da recadación diaria nunha caixa forte que había no seu despacho. Polas
mañás o seu primeiro labor era ir de bancos e facer os ingresos nas contas da
empresa. Pero un día entraron no cine e roubaron. Dende entón, todas as noites
ata a xubilación, levou os cartos canda el, para a casa. Miña nai estaba moi
preocupada, porque podían asaltalo, así que falaron co señor Antonio, o noso
sereno, que sempre agardou por el na esquina de Santo Domingo, acompañándoo á
casa. Lembro paquetes grandes de billetes, repousando pola mañá na mesa do
comedor.
Pero hai outra
memoria de infancia familiar, tamén vinculada ao Coliseo Xesteira. Cando era
neno, o día de Fin de Ano había función de noite. O cine ofrecía película,
cotillón e baile. Na porta de entrada cada espectador recibía unha bolsa que
contiña atrezo de animación: gorros de papel, globos, serpentinas de papel e
cousas así; un calendario de peto do ano que empezaba e un bolígrafo,
xentilezas de publicidade Radar, e unha bolsa transparente coas 12 uvas.
Chegada a hora, suspendíase a proxección e dende a cabina, meu pai golpeaba
unha chave inglesa enorme contra un anaco de raíl de tren que suspendía dunha
corda. Eran as badaladas. Marcaba o cambio de ano nun reloxo Certina. Eu
lembreime del cando no paso do ano 2002 ao 2003, fixen algo semellante, na carpa
de Mar de Lira que acollía a cea dos voluntarios que loitaban coa marea negra
do Prestige. Aquel día de temporal, no que pensamos que nos tragaba a galerna,
Víctor Mosquera, Miguel de Lira e eu, disfrazados con aqueles uniformes vermellos,
de botóns dourados que levaban brush por
ombreiras, de tanta sona nas manifestacións, demos as badaladas cunha pota e un
cullerón. Volvendo ao cine, logo das uvas seguía a película e, ao remate, había
baile con orquestra no vestíbulo. Miña irmá e eu eramos beneficiarios daquela
festa, porque meu pai traía para a casa parte das bolsas sobrantes. Nada
sabiamos entón do que el sufría, indo traballar en noite como aquela,
deixándonos a nós os tres na casa.
![]() |
El Golpe |
No hay comentarios:
Publicar un comentario